زبان برنامه نویسی Objective-C چیست؟

زبان برنامه نویسی Objective-C چیست؟

w9adoypgnvgi.jpeg

 

زبان برنامه نویسی Objective-C چیست؟

زبان برنامه نویسی Objective-C یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که به طور کلی پیام های سبک Smalltalk را به زبان برنامه نویسی C اضافه می کند. این زبان برنامه نویسی اصلی مورد استفاده اپل برای سیستم عامل MacOS و سیستم عامل IOS و روابط برنامه نویسی کاربردی آن (Cocoa و Cocoa Touch) قبل از معرفی Swift بود.

نحو

این زبان یک لایه نازک در بالای C است و یک SuperSet از C است، به این معنی که هر برنامه C با کامپایلر Objective-C کامپایل می شود. این زبان نحو شی خود را از Smalltalk می گیرد. تمام نحو برای عملیات غیر شی گرا همانند زبان C است، در حالی که نحو برای ویژگی های شی گرا پیاده سازی پیام های سبک وزن به سبک Smalltalk است. مدل این زبان برنامه نویسی شی گرا بر اساس پیام پیوند به نمونه های شی است.

رابط و پیاده سازی

این زبان مستلزم آن است که رابط و اجرای یک کلاس، به طور جداگانه در بلوک کد اعلام شده باشند. با هماهنگی، توسعه دهندگان رابط را در یک فایل هدر و اجرای یک کلاس را در یک فایل کد قرار می دهند. فایل های هدر معمولا شبیه به فایل های هدر هستند، در حالی که فایل های پیاده سازی به طور معمول بسیار شبیه به فایل های کد C است.

تایپ پویا

این زبان نیز مانند Smalltalk می تواند از تایپ کردن پویا استفاده کند به این معنی که یک شی می تواند یک پیام ارسال کند که در رابط کاربری آن مشخص نشده باشد. این ویژگی می تواند انعطاف پذیری بیشتری را در اختیار شما قرار دهد زیرا به شی اجازه ضبط یک پیام و یا ارسال پیام به یک شی دیگر را می دهد.

یادگیری بیشتر

همان طور که گفته شد، زبان Objective-C یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که در NeXT توسعه یافته است. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره این زبان برنامه نویسی و نحوه کار کردن با اون بدست بیارید، کافیه اینجا کلیک کنید و اطلاعات لازم رو از سایت مرجع فرا بگیرید.